wabi-sabi

Kobayashi Nobuyuki

Kobayashi Nobuyuki

Kobayashi Nobuyuki

Het werk van Kobayashi Nobuyuki richt zich op de oneindige natuur en de vergankelijkheid ervan. Het zien van “de elegantie van de manier waarop iets ontspruit en vervolgens verwelkt” leidt volgens Kobayashi tot een ervaring van wabi-sabi. Hij print zijn foto’s op natuurlijk washi-papier met de techniek die platina palladium print heet. Dit zijn afdrukken die zijn gemaakt met een drukproces waarbij platina is gebruikt. Platinatinten variëren van warmzwart en roodbruin tot uitgebreide middentonen grijs. De prints gaan heel lang mee. De onregelmatigheden aan de randen van de print laat Kobayashi met opzet zien.

Hij spoort ons aan om ons bewuster te zijn van de natuur en “om die te accepteren en ermee samen te leven”. Hij wijst erop dat we kunnen profiteren van de natuur, maar dat de natuur ons ook kan vernietigen.

Japanners hebben over het algemeen bijzonder veel ontzag voor de kracht van de natuur, omdat het land vaak te maken heeft met natuurrampen. Het is heel normaal om een dankbaar gevoel te hebben “om in leven te mogen blijven”. Deze houding is diepgeworteld in de Japanse cultuur. Het is de basis voor het concept dat er in alles een godheid zit en dat je moet leven in dankbaarheid voor alles. Kobayashi werkte met dit concept in zijn serie ‘Myriad of gods’ (ontelbare goden).

Mijn werk ontstaat vanuit deze concepten en ideeën. De objecten die ik creëer zijn natuurlandschappen van stenen, bomen en water. Ik verhef ze tot kunstwerk, omdat ik het privilege heb ‘de portretten’ van de goden die erin leven te fotograferen.”

 

Annemarie Zethof

klik op de letters hierboven om terug te gaan naar de beginpagina