Takasugi Norio verhuisde in 2004 van Japan naar Berlijn waar hij in zich in zijn werk ging bezighouden met het thema ‘massa en individualiteit’. Dit onderzoekt overeenkomsten en verschillen tussen modernisme en wabi-sabi. Beide mijden onnodige decoratie, beide zijn abstracte, niet-representatieve schoonheidsidealen.
Maar, modernisme is naadloos, gepolijst en glad. Wabi-sabi is aards, imperfect en gevarieerd. Modernisme impliceert een logisch, rationeel wereldbeeld en is toekomstgericht. Wabi-sabi impliceert een intuïtief wereldbeeld en focust op het heden. Modernisme omvat massaproductie, wabi-sabi is in zichzelf uniek.
Takasugi’s onderwerpen zijn altijd gerelateerd aan de natuur. Ondanks dat de negatieven hetzelfde zijn, bevatten de afdrukken subtiele verschillen, waardoor er unieke werken ontstaan. Takasugi vermengt oude Japanse schildertechnieken met zilverblad en zwavel en de zeefdruktechniek en creëert zo zijn fotografische expressie. Door de onvoorspelbaarheid van de chemische reactie tussen zilver en zwavel is de uitwerking telkens anders en in die zin nooit perfect. Door dit proces krijgt het werk van Takasugi het patina van veroudering en dát geeft het een gevoel van wabi-sabi.
Annemarie Zethof