De Verlatenheid der Dingen

Vanaf volgende week weer nieuwe Japanse kunst in Utrecht, een nieuwe expositie met werk van kunstfotograaf Maan Limburg, onder de titel: “De Verlatenheid der Dingen”.

De Verlatenheid der Dingen, door Maan Limburg, Japan Fans, Japanese Art & Culture Centre Utrecht
een stukje verlaten Japan… foto door Maan Limburg

The Lost World

Japan heeft bijna 8,5 miljoen verlaten huizen. Zelfs in de gemeente van de drukke metropool
Tokyo staat één op de tien huizen leeg. Een voor Nederlanders onvoorstelbare hoeveelheid lege
gebouwen die de fotograaf Maan Limburg zo fascineerde dat ze er maanden in doorbracht.
Een wereld zonder mensen, waar het groen door de fundering komt en je boze wasberen tegen
kan komen op de bovenverdieping. Kamers vol herinneringen van mensen die er al jaren niet
geweest zijn, en waarschijnlijk nooit meer terug zullen komen. Behang dat van de muur afrolt
terwijl het al jaren tien over zeven op de klok is. Vaat, eindeloze hoeveelheden vaat – en
koelkasten die het rottingsproces al twee keer hebben meegemaakt. In Limburg’s boek vind je de
gedachte aan mensen op elke pagina, zonder ze echt tegen te komen.

Haar bijzondere verzameling beelden, vergezeld door persoonlijke gedachtes en een diepgaand
verklarend essay door Joosje Smit (Japanoloog), voelt als een intiem en persoonlijk verhaal.
Tegelijkertijd duidt de wereldwijde aandacht die het boek krijgt op een universeel thema: De
menselijke fascinatie voor zulke verlaten plekken. Dat Japan er zoveel heeft, heeft te maken met
een breed scala aan sociale problemen. Zo vergrijst het land sneller dan bijna elk ander land ter
wereld. Er is grote leegloop van de buitengebieden naar de steden, naar verwachting zullen rond
2040 zo’n 900 dorpen “niet meer bestaan”. En huizen worden niet gebouwd om jaren mee te
gaan, maar hebben een gemiddelde levensduur van 30 jaar. Daarbij is er in de jaren ’70 nieuwe
regelgeving met betrekking tot aardbevingsbestendigheid in de bouw ingevoerd. Dat zorgt ervoor
dat alles wat ouder is als onveilig bestempeld wordt – en bijna niet te verkopen is.

En hoewel dit redenen zijn voor de leegstaande huizen, mag ook de kernramp niet vergeten
worden. Zo staan op de foto’s fabrieken, gokhallen, winkels en gebouwen uit het nucleaire rampgebied Fukushima. En in het boek staat ook natuur, omdat volgens Limburg het verhaal niet compleet is zonder de luchten, planten en waters van het land. Limburg: “80 procent van Japan is wilde natuur. De Japanse architect Satoru Muneda zei: ‘wij zijn fictie in de realiteit van de natuur’ en dat besef voel je heel sterk in Japan. In Nederland lijken we alles te beheersen, maar daar is de verlatenheid ook een gevolg van de overstromingen, moessons, aardbevingen en -verschuivingen. Je kan het niet los zien.”

The Lost World door Maan Limburg, Japan Fans, Melanie Marsman
Het schitterende boek door Maan, foto door Melanie Marsman

Maan Limburg

Kunstfotograaf Maan Limburg maakt rauwe én dromerige beelden van alles wat haar inspireert. In
dit verhaal lijkt haar beeld op het Urban Exploring genre, maar door haar oog voor de menselijke
verhalen en details vertelt ze een veel rijker en intiemer verhaal over de locaties. Door het beeld
niet te bewerken (op het aanpassen van de kleuring na) is haar werk van journalistieke waarde,
maar door haar oog voor compositie en de onderwerpkeuze doet veel van haar werk eerder
schilderachtig en soms surrealistisch aan. Limburgs werk wordt wereldwijd verkocht en
geëxposeerd.

(Zodra we een eigen Japans cultureel centrum in Utrecht hebben, gaan we natuurlijk de muren behangen met posters van haar werk!)

Expositie: “De Verlatenheid der Dingen”

Vanaf volgende week exposeert Maan weer in Utrecht, in het monumentale 16e eeuwse Refectiehuis aan de Nieuwegracht 205, met dank aan Stichting OP&. De expositie loopt van 24-09-2022 tot en met 09-10-2022 en kan elke vrijdag, zaterdag en zondag tussen 12:00-17:00 gratis bezocht worden.

Meer informatie kan je vinden op thelostworld.online