Afgelopen week werd Japan Fans oprichter Martine geinterviewd door SvJ Media. Lees hieronder het artikel Jacey Minnes: “Opzetten Japans cultureel centrum: een ‘zinvolle bijdrage’.”
Opzetten Japans cultureel centrum: een ‘zinvolle bijdrage’
De organisatie Japan Fans wil een Japans cultureel centrum opzetten in Utrecht. Een plek voor ontmoetingen en verschillende culturele activiteiten.
In Limburg, Den Haag en Amsterdam zijn al soortgelijke initiatieven. Maar nog niks echt in Utrecht, dat volgens Martine Mussies (oprichter Japan Fans), allerlei verschillende Japans-gerelateerde groepjes bij elkaar brengt: ‘’Samen met alle dojo, de manga kissa, in samenwerking met de bibliotheek: iets dat alles bij elkaar brengt om de interesse in Japan uit te leven.’’ Momenteel zijn veel activiteiten verspreid over de stad Utrecht en Utrecht Leidsche Rijn. Een Japans cultureel centrum zou ook de gelegenheid bieden om hier een vaste plek voor te hebben.
Doormiddel van vrijwilligers, waar de organisatie uit bestaat, organiseerde ze zondag 10 september het Japanse Taalfestival in de bibliotheek van Leidsche Rijn. In samenwerking met het ONK (Dutch Association of Japanese Language Teachers) gaven ze Japanse taalworkshops op een leuke en gezellige manier voor verschillende groepen, opgedeeld per niveau. Met zo’n 50 deelnemers was het een geslaagde dag, vertelt Martine.
Naast alleen Japanse taallessen voor de liefhebber, helpen ze ook op andere gebieden. Op basis van de gemeenschappelijke interesse proberen ze echt goede dingen te doen voor de stad. Zo geven ze sushi aan daklozen, maar ook Nederlandse lessen voor nieuwe Utrechters. Dit is niet alleen voor mensen uit Japan, zoals het ooit begon, maar ook voor bijvoorbeeld gezinnen uit Oekraïne. ‘’We proberen echt een zinvolle bijdragen te leveren aan Utrecht en die connectie te zoeken met de mensen die hier wonen en leven.’’
Mensen komen niet alleen uit Utrecht, vertelt Martine. Ze komen ook echt wel van ver, zelfs vanuit Duitsland: ‘’dan wil je het wel echt graag’’, meent ze. Martine denkt dat de organisatie veel potentie heeft om verder door te groeien: ‘’We hopen volgend jaar een slag te slaan en dat te professionaliseren en met fondsenwervers te gaan werken.’’ Er ligt veel in het verschiet. Om zo veel mogelijk mensen te bereiken zijn ze te vinden op verscheidene sociale media, maken ze gebruik van flyers en posters en proberen ze zo veel mogelijk mee te werken aan interviews.