Martin Reijmerink van de Digitale Stad Nieuwegein schreef een leuke aankondiging van het concert door Selene & Martine: “Japanse Zeemuziek bij Manga studio ‘Keep in Mind’ van Kim Houtzagers”.
Japanse Zeemuziek bij Manga studio ‘Keep in Mind’ van Kim Houtzagers
Op zondag vier februari, tijdens de 11e editie van ‘Gluren bij de Buren’, brengen twee muzikale en creatieve vriendinnen Japanse zeemuziek naar Nieuwegein. Selene Broers (bekend van Ambaran en won in 2010 de Nieuwegeinse Literatuurprijs) en Martine Mussies (oprichter van Japan Fans en het Japans Cultureel Centrum Utrecht) verzorgen dan een muzikaal programma in Manga studio ‘Keep in Mind’ van de Nieuwegeinse kunstenares Kim Houtzager. Deze studio is gevestigd aan de Appelvink 1 L. Selene & Martine spelen hun programma maar liefst drie keer, om 13.30 uur, om 15.00 uur en de laatste om 16.30 uur. Het concert is geschikt voor alle leeftijden en de toegang is gratis.
De optredens beloven veel mooie en dromerige muziek, waarbij het publiek wordt meegenomen op een reis naar de Japanse zee, met melodieën die vertellen van eb en vloed, komen en gaan, geboorte en sterfte. Selene bespeelt haar zelfgebouwde chromatische harp, en Martine een scala aan instrumenten, waaronder de tenorfluit, basfluit, low whistle, Chinese fluit, en haar eigen creatie genaamd ‘harpij.’ Vriendinnen Selene & Martine leerden elkaar meer dan 10 jaar geleden kennen in de muziekwereld en delen hun interesse in Japan en creativiteit.
Het programma omvat een persoonlijke selectie van Japanse zeemuziek, waarbij elk nummer zijn eigen unieke verhaal vertelt. ‘De Zee’ (1913) neemt de bezokers mee naar het vijfde leerjaar, waar kinderen zingen van de zee en haar kust, zowel overdag als ‘s nachts. Deze tijdloze compositie vindt een warm onthaal bij zowel kinderen als volwassenen.
Over het muzikaal programma
‘Lied van het Strand’ (1916), gecomponeerd door Tamezo Narita, weerspiegelt op een moderne manier de kalme en tedere gevoelens van iemand die langs het strand dwaalt. Het is geschreven op de Europese zeven-toonschaal in een ritmische 6.8-maat en heeft een blijvende indruk gemaakt op zowel intellectuelen als middelbare scholieren.
‘Zandduinen’ (1922) neemt iedereen mee naar de buitenwijken van Niigata City langs de wilde Japanse Zee, waar het een eerbetoon brengt aan de dichter Hakushu Kitahara. Deze compositie van Shimpei is gebaseerd op traditionele Japanse volksliederen.
‘Zeemeeuwen en Zeelieden’ (1933), gecomponeerd door Koyo Kawamura, vertegenwoordigt het tijdperk van de Record Doyo Age. Deze compositie weerspiegelt de traditie van populaire Doyo-muzikanten en wordt gekenmerkt door de commerciële acceptatie van meer toegankelijke Japanse muziek.
‘Zee’ (1941) vindt zijn plek in het leerboek voor het eerste jaar, waar het in langzaam walsende 3/4-maat de uitgestrekte en dynamische beweging van de zee beschrijft, evenals de kinderlijke verlangens om de landen aan de horizon te verkennen.
Het ontroerende ‘Fisherman’s Song’ tenslotte, drukt hoopvolle verlangens uit voor een enorme vangst voor de kust van Oost-Japan, met teksten die vissers krachtig aanmoedigen.
BRON: de Digitale Stad Nieuwegein