Keep In Mind is een jong (Nederlands) bedrijf dat zich richt op het onder de aandacht brengen van jonge (Manga) kunstenaars. Daarom vonden de Japan Fans het de hoogste tijd voor een interview met oprichter Kim!
Hoe is het idee voor Keep In Mind ontstaan en wat was je motivatie om het op te richten?
Ik wilde meer met mijn kunst doen dan het alleen maar online plaatsen. Ik wilde op conventies staan, workshops geven en daar ook mee gaan verdienen. Het bleek dat een Kamer Van Koophandel-inschrijving toch het beste was. Hierdoor kreeg ik meer mogelijkheden en kon ik mij echt laten inhuren door bedrijven.
De naam komt overigens vanuit mijn vader. Keep In Mind kun je afkorten als KIM, en dat is ook mijn naam. Mensen vonden dat grappig, dus hopelijk onthouden ze mij ook beter!
Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Keep In Mind een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de wereld van Fantasy-art. Wat inspireert jou persoonlijk in dit genre?
Ik heb altijd wat met Fantasy gehad, maar niet veel met de zogenoemde ‘klassieke fantasy’, zoals Lord of the Rings. Ik had meer met mijn eigen fantasie en de avonturen die ik graag zou willen beleven, al wist ik in het begin nog niet dat dat ook Fantasy was! Toen ik Anime en Manga leerde kennen, was ik 16 jaar. Ik werd helemaal verliefd op het rijke kleurgebruik op de TV en het internet. De werelden uit mijn boeken en strips en mijn illustraties zijn dan ook altijd kleurrijk.
Je hebt al 5 boeken en 6 stripboeken uitgebracht. Kun je ons meer vertellen over de thema’s en de inspiratie achter enkele van deze publicaties?
De strips zijn gebundelde wekelijkse webcomics, voor de digitale krant van Nieuwegein, www.pen.nl, die 15.000 lezers heeft. Ik doe dit nu al bijna 16 jaar. Het begon ‘per ongeluk’; ik had helemaal niet verwacht dat ik zoveel zou kunnen tekenen. Het is soms best lastig om een leuke of goede strip te maken. Zo mag het alleen maar gaan over wat er in Nieuwegein gebeurt, of wat ik zelf meemaak. Controversiële onderwerpen zoals de politiek en religie probeer ik te vermijden, maar soms houd ik mensen wel een spiegel voor. Vroeger werd het gewoon met potlood en papier getekend, waarna het werd ingescand en met Manga-screentones ingekleurd. Het was toen nog in zwart-wit. Tegenwoordig ben ik er wat sneller in geworden, doordat ik het digitaal teken, waardoor ik het ook kan inkleuren.
De boeken worden uitgegeven in de serie ‘Forever Young’ en gaan over mijn Fantasy-wereld: Seken. Het is een wereld waar mensen voor altijd kunnen leven, magie hebben en hun jeugdige uiterlijk behouden. Dat klinkt prachtig, maar als je verder leest, ontdek je dat niet alles sprankelende magie is. Daar schuw ik zware onderwerpen niet en ook al speelt het zich af op een andere planeet, toch kun je links met onze huidige tijd maken. De hoofdpersonen maken mooie dingen mee, maar ook meer dan genoeg verdriet.
Ik schrijf deze verhalen graag in het Engels. In het begin zodat mensen aan de andere kant van de oceaan konden meelezen, tegenwoordig omdat ik mij daar gewoonweg beter in kan uitdrukken. Mijn vader vertaalt ze dan weer naar het Nederlands, dus dit is een echt familieproject geworden!
Naast je boeken heb je ook een Art Book gepubliceerd. Wat maakt dit boek speciaal en wat was je doel bij het samenstellen ervan?
Ik verzamel Art Books en als illustrator was het altijd mijn droom om ook zo’n boek te maken. Als ik naar klanten toe ging, werd mij wel eens om mijn portfolio gevraagd en daar kwam ik dan met een multomap. Je voelt je dan toch niet zo professioneel. Per toeval ontdekte ik ‘Self Publishing’ en kwam ik er achter dat ik gewoon zelf boeken kon maken! Natuurlijk ben ik weer heel kritisch hoe het allemaal vormgegeven wordt, dus het is niet allemaal recht-toe-recht-aan. Mijn Art Book is kleurrijk en speels.
Het maken van mijn Art Book had nog een ander voordeel: het is goedkoper voor mijn klanten. Ik heb wel eens mensen aan mijn kraam die niet kunnen kiezen tussen ‘al dat moois’. Met het Art Book hebben ze de helft van mijn kraam in hun handen! En omdat ik het zelf heb samengesteld en laten drukken, is het helemaal niet duur. Goed, het is niet zo’n prachtige hardcover Art Book zoals de grote artiesten, maar wie weet komt dat nog in de toekomst!
Ik was begonnen aan het samenstellen van een tweede deel, maar dat staat even op pauze. Ik vond de samenstelling niet in balans en ik ben mij toen meer gaan richten op mijn leesboeken. Maar geen zorgen, dat deel 2 komt echt nog wel een keertje!
Je hebt workshops gegeven om mensen kennis te laten maken met de wereld van Anime, Manga en Fantasy. Wat zijn enkele van de meest gedenkwaardige ervaringen die je hebt gehad tijdens deze workshops?
Ik heb al heel veel workshops gegeven: in mijn eigen studio, in bibliotheken, op scholen en in een museum. Het waren kleine groepen of extreem grote groepen, maar de mooiste was toch wel een workshop met senioren. Ik had mijn workshop als prijs aangeboden en een groep senioren had deze gewonnen. In het begin was het allemaal wat onwennig, maar al snel kwam het los. De deelnemers vroegen mij de oren van mijn hoofd over de wereld die hun kleinkinderen zo gaaf vonden. Eén van de deelnemers, hij gaf aan boven de 80 jaar te zijn, maakte echt prachtige tekeningen. Ik vroeg of hij vroeger ook getekend had: nee, was het antwoord, nog nooit. Deze man had nog nooit getekend en hij maakte supergave manga-tekeningen. Hij was er zelf ook blij mee. Ik denk nog steeds aan hem en ben benieuwd of hij meer is gaan tekenen… maar het is zo’n 10-15 jaar geleden.
Een ander mooi moment was tijdens een Manga-workshop op een middelbare school. Terwijl de hele klas aan de slag ging, was er één jongen die niet mee wilde doen. Na wat voorzichtig doorvragen, kwam het er uit dat hij niet wilde tekenen, omdat anderen hem dan zouden uitlachen. En hij kon toch niet tekenen. Ik stelde voor op het whiteboard te tekenen. Als het fout zou gaan, kon hij het zo uitwissen. Hij probeerde te tekenen… maar het lukte niet. “Wat zou jij dan willen tekenen?” vroeg ik hem. En toen begon het: superhelden, gekke wezens… hij tekende het hele bord vol. Zelfs de juf stond er van te kijken! Dat het geen Manga was, maakte ons allebei niet uit. De juf zei dat hij een foto van zijn whiteboard-tekeningen in zijn werkstuk moest plakken en dan zou hij gewoon zijn punten krijgen. Tijdens de nabespreking in de pauze, kwam de jongen opeens terug. Hij was verbaasd om te zien dat het whiteboard nog steeds vol stond met zijn tekeningen… en je zag hem trots lachen!
Is er een specifieke doelgroep waar je je op richt met Keep In Mind, of is het bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in Fantasy of Manga-art?
Mijn doelgroep is iedereen die Manga wil tekenen, maar niet weet waar te beginnen. Mijn workshops zijn dan ook gericht op ‘succes behalen, zien dat je het wel kan’. Het zijn simpele stappen, waarmee iedereen wat moois kan maken. Ook zijn het stappen die makkelijk te onthouden zijn, waardoor men thuis verder kan gaan. Maar mijn workshops zijn niet alleen voor de absolute beginner. Ook zij die al enige tijd tekenen, kan ik een andere invalshoek bieden.
Mijn lessen zijn gericht op nieuwe inzichten. En als je er tijdens de les achter komt dat mijn weg niets voor jou is… dan is dat ook prima. Dan heb je het tenminste geprobeerd.
Kun je ons meer vertellen over de exclusieve samenwerking met ‘H.V.C. Creatieve Handen’ en hoe deze samenwerking de activiteiten van Keep In Mind heeft beïnvloed?
Mijn ouders hebben een winkel met knutselartikelen gehad: ‘H.V.C. Creatieve Handen’. Knutselen heeft dus altijd wel in de familie gezeten. Toen deze winkel gesloten moest worden, is de naam wel behouden. Toen mijn vader digitaal deze winkel opnieuw opstartte, heb ik hem veel geholpen… en ik help hem nog steeds. Toen ik dus mijn eigen studio kreeg, was het niet meer dan logisch dat we de ruimte zouden delen. ‘H.V.C. Creatieve Handen’ ging de materialen verkopen die ik gebruikte.
We omschrijven het wel eens: Keep In Mind is de maker, ‘H.V.C. Creatieve Handen’ is de verkoper.
In de studio van Keep In Mind wordt gewerkt met Copic Ciao®-markers. Waarom heb je voor deze markers gekozen en wat voegen ze toe aan het creatieve proces?
Zo’n 10 jaar terug had je niet veel verschillende merken alcoholmarkers. Je had Copic en misschien 2 of 3 andere merken. Ik begon met de Ciao, omdat dat voor mij het goedkoopste was. En sindsdien wil ik niet anders meer; de Ciao heeft een stevige brushpunt die ik heerlijk vind kleuren. De bullet-punt, die andere markers vaak hadden, vond ik te hard en kon ik niet goed mee overweg. Het duurde wel even voor ik wist hoe ze te gebruiken… en toen kwam ik er achter dat de grote artiesten het juist andersom doen! Ik ben daarom gaan onderzoeken wat je er nog meer mee kon… en sindsdien mix ik het met andere materialen.
Tegenwoordig heb je veel andere merken. Ik heb verschillende merken geprobeerd en toch kom ik steeds weer terug bij de Ciao. Die goedkope markers verkleuren te snel in de zon, er zit minder inkt in, de markers zijn soms droog zodra je de dop er vanaf haalt… goedkoop is duurkoop, zegt men wel eens.
Ik heb nog niet alle markermerken uitgeprobeerd, ik wil eerst opmaken wat ik al in huis heb. Dus stel mij deze vraag over zo’n 5 jaar nog eens!
Wat is het belangrijkste advies dat je zou geven aan mensen die hun eerste stappen willen zetten in de wereld van tekenen, vooral in het genre van Anime, Manga en Fantasy?
Mensen horen vaak ‘dit moet’ en ‘dat moet’. Nee, niets moet. Gewoon experimenteren en veel kijken naar andere mensen of stijlen. Neem over wat je leuk vindt, de rest laat je gaan. Let alleen wel op copyright; je mag niet altijd zomaar alles kopiëren.
En als het om tekenen gaat, zeg ik vaak: niet nadenken, gewoon doen. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je een gum moet pakken en het opnieuw moet doen (druk niet te hard op je potlood!).
Wat zijn je toekomstplannen voor Keep In Mind? Zijn er nieuwe projecten of initiatieven waar we naar kunnen uitkijken?
Ik ben de corona-crisis zonder hulp van de overheid doorgekomen, maar toch heeft het een grote impact gehad. Mijn studio begon net te lopen, tot de corona-crisis kwam. Van het ene op het andere moment had ik praktisch geen inkomsten meer en heb ik verder op mijn spaargeld moeten teren. Ik heb dus, met pijn in mijn hart, moeten besluiten mijn grote studio te sluiten. In april 2024 lever ik de sleutel in. Toch is het avontuur niet volledig voorbij: ik begin een studio aan huis. Ik kan daar nog steeds workshops geven en ben begonnen met livestreamen (al heb ik daar nog veel in te leren). Ook conventies gaan voorlopig nog door. Dus ik ga verder, hetzij in zeer afgeslankte vorm.
Ik ga ook nog steeds verder met mijn wekelijkse webstrip; de redacteur is er nog steeds maar wat blij mee. Dus Pen-i deel 6 staat op de planning (voor over 2 jaar). Mijn boekenserie is in principe al geschreven, het moet echter nog uitgegeven worden. Dit jaar staat deel 6 (Engels en Nederlands) op de planning, volgend jaar het laatste deel (7). Niet dat ik dan klaar ben met schrijven, want mijn vingers jeuken al weer.
Als laatste ben ik begonnen met een 3D-print-project. Ik heb allemaal tekeningen omgezet in bestanden die je kunt 3D-printen. Het zijn een soort reliëf-kleurplaten die je kunt schilderen. Het resultaat kun je neerzetten als beeldje (standee), of een sleutelhanger, magneet of pin van maken. Ik bied de bestanden aan op mijn Ko-fi en eens per maand bied ik een gratis ontwerp aan. Mijn doel is dit 4 jaar lang, 4 keer per maand te doen. Dus daar ben ik wel even zoet mee!
Welke tips zou je Japan Fans willen geven die ook een eigen mangastudio willen beginnen?
Het is hard werken. Je maakt ook lange dagen en je zal veel tegenslag meemaken. Maar naast de regen, is er ook heel veel zonneschijn! Hoe leuk het ook is: denk aan jezelf! Je hebt rust nodig. En als je die rust krijgt door naast je studio nog een dagbaan te hebben, zodat je financiële zekerheid hebt, dan is dat niets om je voor te schamen. Ik heb ook een dagbaan en ook al betekent dit minder studio-tijd, het zorgt er wel voor dat ik mij geen zorgen hoef te maken of ik de komende maand wel genoeg inkomen heb. En doordat ik die stress niet heb, kan ik meer tijd en aandacht aan mijn kunstwerken besteden. En dat zie je. Je echte fans wachten op je en weten dat stress slecht werk oplevert. En een opgebrande artiest kan niets maken.
Er zijn maar heel weinig mensen die doorbreken en zonder zorgen van hun eigen werk kunnen leven. En lukt het jou wel? Wat fantastisch! Zorg dat je spaart voor de stille dagen, of voor je oude dag. Want kunstenaars in Nederland kunnen op weinig steun van de overheid rekenen. We hebben een prachtige gave: wij kunnen onze werelden delen met anderen. Niet iedereen snapt wat wij daar nou zo leuk aan vinden, maar dat maakt helemaal niet uit. Kunstenaars doen gewoon lekker hun eigen ding!
Keep in Mind
Volg Kim ook via haar Facebook, website, Twitch, Twitter en Instagram.
In februari 2024 gaven Selene & Martine hun eerste optreden met Japanse zeemuziek in de studio van Keep in Mind.